وبلاگ رسمی رضاپودینه

🌐Reza Pudineh officialpage🌐

وبلاگ رسمی رضاپودینه

🌐Reza Pudineh officialpage🌐

محیطی برای دسترسی به محتوای تخصصی و آموزشی و تحلیلی

پیام های کوتاه

مدلسازی فرآیند کسب و کار چیست؟

 

مدلسازی فرآیندهای کسب و کار نسبتا مفهوم جدیدی است. تغییراتی که این ابزارها می‌ توانند از نظر بهره ‌وری و بهینگی کسب و کار ایجاد کنند بسیار به کسب و کار شما کمک خواهند کرد.

 

درک مدلسازی فرآیندهای کسب و کار

مدلسازی فرآیندهای کسب و کار ابزاری است که در مدیریت کیفیت مورد استفاده قرار می‌ گیرد. مدل‌ های فرآیندی وضعیت فعلی فرآیندهای سازمان را به صورت ساده و رسمی نشان می ‌دهند. این کار از این جهت که به شما نشان می‌ دهد که چگونه می توان فرآیندها را بهبود بخشید مفید است.

همچنین از مدلسازی فرآیندهای کسب و کار برای ترسیم قدم ‌های مختلف یک فرآیند استفاده می ‌شود. معمولا مدل‌ های فرآیندی روی دو بعد زمانی تمرکز می ‌کنند، زمان حال بدون ایجاد تغییر و زمان آینده. در آینده تمامی تغییرات و بهبودها انجام شده‌ اند.

در این فرآیند ترسیم است که از ابزارهای مدلسازی فرآیندهای کسب و کار استفاده می ‌شود. می‌ توان از آن ‌ها برای ارائه گرافیکی فرآیندهای مختلف جهت نشان دادن بهبودهای خاص یا نقاط ضعف موجود استفاده کرد.

می‌ توان مدلسازی فرآیندهای کسب و کار را به عنوان یک فرآیند تحلیلی برای ترسیم نحوه تکامل یک سازمان در نظر گرفت. بنابراین ابزاری مناسب برای مدیریت کسب و کار است.

رضا پودینه مشاور و مربی کسب و کار

دلایل استفاده از مدلسازی فرآیندهای کسب و کار چیست؟

مدلسازی فرآیندهای کسب و کار به شرکت‌ها کمک می کند که فرآیندهایی خود را مستند‌سازی کنند. این کار آن‌ ها را قادر می ‌سازد که به سرعت جریان کارهای خود را تحلیل کنند. در بلند مدت، این کار به این معنی است که یک شرکت می‌ تواند خود را با تغییر تطبیق دهد و با دقت و اثربخشی بهبود مداوم داشته باشد.

مدل‌ های فرآیندی کسب و کار بسیاری وجود دارند. پایه‌ای ‌ترین مدل با استفاده از درون نگری در خود کسب و کار ایجاد می شود. از این طریق اتفاقی که می ‌افتد این است که متوجه می‌ شوید فرآیند چگونه عمل می‌ کند. در اینجا اطلاعات مفیدی که باید بدانید را ارائه می ‌کنیم:

  • مدلسازی فرآیندهای کسب و کار به کل تیم شما کمک می‌ کند که چگونگی اجرای فرآیند را درک کنند.
  • مستند سازی می‌ تواند هم با استفاده از کلمات و هم با استفاده از اشکال انجام شود. این رویکرد به ارائه شفاف‌ تر فرآیندها کمک می‌کند.
  • به ارتباط کمک می‌ کند زیرا زمانی که یک شرکت در حال تغییر است جریان کلی فرایندها را می‌ توان همچنان با استفاده از یک مدل فرآیندی حفظ کرد.
  • دانستن چگونگی رفتار فرآیندها مهم است زیرا می‌ توانید هم جهت بودن آن‌ ها با استراتژی‌ های سازمانی را بررسی کنید.
  • سازمان ‌هایی که خوب کار می‌ کنند بر فرآیندهای استاندارد تکیه می‌ کنند. این سازمان ‌ها باید فرآیندها را ترسیم کنند تا تمامی مراحل عملیات را ببینند و تمام آن ‌ها را با یکدیگر هماهنگ کنند.
  • مدلسازی فرآیندهای کسب و کار به کاهش تمامی انواع ناکارآمدی ‌ها کمک می‌ کند. این اتفاق به دلیل تخصیص بهتر منابع و آگاه شدن ذینفعان به نقش خود در فرآیند می ‌افتد.

توصیه‌هایی برای ایجاد مدل ‌های فرآیندی کسب و کار

داشتن یک مدل فرآیندی کسب و کار یک استراتژی قدرتمند است، مخصوصا برای درک عملیات کسب و کار. اگر واقعا قصد دارید از مدل فرآیندی خود بیشترین بهره را ببرید به این نکات توجه کنید:

  • اهدافی که قصد رسیدن به آن ‌ها را با استفاده از مدل فرآیندی خود دارید به وضوح روشن کنید. با سوال ‌هایی در ارتباط با دلایل و اهداف شروع کنید. با این رویکرد مشخص می ‌شود که در مدل خود به چه جزئیاتی نیاز دارید.
  • تمامی مراحل هر فرآیند را شرح دهید. معمولا افراد تصور می ‌کنند که درک یک دیاگرام ساده از فهم یک دیاگرام پیچیده آسان ‌تر است. در نگاه اول ممکن است این طور به نظر برسد اما اگر جزئیاتی خاص در مدل فرآیند وجود نداشته باشند ممکن است تحلیل‌گر کسب و کار سردرگم شود که در نتیجه اشتباهاتی در تحلیل فرآیندها رخ خواهد داد.
  • ساده نگه داشتن مدل‌ های فرآیند کسب و کار بهترین گزینه است. با استفاده از سطوح مختلف فرآیندها می‌ توان با توجه به سلسله مراتب مشخص شده برای فرآیندها مدل‌ ها را ساده نگه داشت.

رضا پودینه مشاور و مربی کسب و کار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی