وبلاگ رسمی رضاپودینه

🌐Reza Pudineh officialpage🌐

وبلاگ رسمی رضاپودینه

🌐Reza Pudineh officialpage🌐

محیطی برای دسترسی به محتوای تخصصی و آموزشی و تحلیلی

پیام های کوتاه

استفاده از نام خانوادگی در برندسازی

شاید برای شما هم این پرسش پیش آمده باشد که آیا استفاده از نام خانوادگی و شخصی برای نامگذاری شرکت و انتخاب اسم برند کسب و کار شما، اقدامی درست است یا خیر؟

باید بگویم در تمامی دنیا، سال‌های سال است که افراد از نام‌ خانوادگی خودشان به عنوان برند کسب و کارشان و برای نامگذاری شرکت استفاده کرده‌اند و می‌کنند. برخی از آن‌ها نام و نام‌های خانوادگی کامل و برخی دیگر به صورت نام‌های ترکیبی بین دو  قسمت اسم یا نام دو شریک استفاده شده‌اند. در این مقاله قصد دارم به بیان چندین مثال ایرانی و خارجی انتخاب اسم برند با نام شخصی بپردازم.

هاکوپیان  (HACOUPIAN)

این برند معتبر ایرانی که آقای سومبات هاقوپیان آن را در سال 1349 تاسیس کرد، امروزه یکی از افتخارت صنعت پوشاک ایران محسوب می‌شود. این هموطن ارمنی که خودش یک خیاط حرفه‌ای بوده است، قدم به قدم کسب و کار خود را آغاز کرده است و ما امروز نتیجه بیش از 47 سال را می‌بینیم.  هاقوپیان با کمی تغییر به هاکوپیان برای انتخاب اسم برند خود، از نام خانوادگی شخصی‌اش استفاده کرده است.

البته مطمئنا به دلیل خاص بودن این نام که با نام‌های فارسی متفاوت و شبیه آواهای لاتین است توانسته یک نام خاص فامیلی باشد. این نام‌ تجاری جزو 100 برند برتر ایران است و امروز بیش از 24 شعبه درجه یک در سراسر ایران دارد. طرح لوگوی کالسکه و استفاده از رنگ طلایی و مشکی نیز محصولی تشریفاتی و پرسابقه را به مشتریان القا می‌کند.

رضاپودینه مربی و مشاور کسب و کار

مراقب نام‌های تنبل باشید

نکته بسیار مهمی که حتما باید در استفاده از نام شخصی و نام خانوادگی در نامگذاری شرکت و انتخاب نام برند در نظر بگیرید آن است که نام‌های انتخاب شده باید از حداقل‌های کیفیت به عنوان یک نام تجاری برخوردار باشد و جزو دسته نام‌های تنبل نباشد.

من در کتاب «نام‌های تجاری تنبل زرنگ خنثی» یک فصل را به اسم‌های اشخاص و قدرت آن‌ها در نامگذاری شرکت و برند اختصاص داده‌ام. در آن فصل کتابم توضیح داده‌ام که تحقیقات علمی می‌گوید برخی اسم‌های خانوادگی برای انتخاب نام‌های تجاری مثل نامگذاری شرکت، قدرتمند و زرنگ هستند، برخی خنثی هستند و برخی اسم‌ها هم تنبل هستند.

استفاده از نام‌های تنبل می‌تواند به شدت به موفقیت شرکت یا برندمان ضربه بزند. پس باید مراقب نام‌های تنبل در نامگذاری شرکت یا انتخاب اسم برند خود باشید. خلاصه‌ای از نکات کلیدی آن فصل کتابم را می‌توانید در مقاله « انتخاب اسم برند شخصی | چگونه نامی قدرتمند برای برند شخصی‌مان انتخاب کنیم؟» مطالعه کنید و از مناسب بودن نام خانوادگی‌تان برای انتخاب اسم شرکت و یا برند مطلع شوید.

نکته نهایی این که شما طبق قانون ثبت شرکت‌های ایران به صورت عام نمی‌توانید از اسامی اشخاص استفاده کنید مگر این که نام شخصی‌تان خیلی خاص باشد و جزو اسامی خیلی شناخته شده و پرکابرد نباشد! البته برای ثبت برند استفاده از نام شخصی هیچ منعی ندارد.

رضاپودینه مربی و مشاور کسب و کار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی