وبلاگ رسمی رضاپودینه

🌐Reza Pudineh officialpage🌐

وبلاگ رسمی رضاپودینه

🌐Reza Pudineh officialpage🌐

محیطی برای دسترسی به محتوای تخصصی و آموزشی و تحلیلی

پیام های کوتاه

کوچینگ

 

چرا ما به کوچینگ نیاز داریم و چگونه کوچینگ به ما کمک میکند ؟

من رضا پودینه | بیزینس کوچ و مدرس مهارت های فردی به عنوان فردی که تا الان بیشتر از 100 کتاب در حوزه کوچینگ رو خوندم و بیش از 2000 ساعت آموزش در این حوزه دیدم  و تا امروز حدود 1400 ساعت نفر دوره برگزار کرده ام؛ امروز میخواهم بگویم که به عقیده من چرا ما به کوچینگ نیاز داریم .

کوچینگ یک فرایند رشد هست ، مثل هر فرایند رشد دیگری در هر برهه ای از زندگی و بر اساس هر نوع سیستم و ساختار در زندگی انسان ، مثل رشد نوزاد تا زمانی که به حرف زدن میاد ، یا فرایند راه رفتن نوزاد  که با خزیدن شروع می شود و بعد چهاردست و پا کردن و نهایتا روی دو پا ایستادن و راه رفتن و دویدن ، همه این موارد را یک فرایند رشد میدانیم ؛ رشد به زبان ساده یعنی از نقطه ای که الان هستیم به نقطه ی دیگری که دوست داریم برسیم و کوچینگ دقیقا همین فرایند هست ، فرایندی که به واسطه ابزارهای مدرن و حرفه ای و اصولی از نقطه فعلی خودمون در کار و زندگی به نقطه جدیدی که بهش تمایل داریم میرسیم .

اما دو سوال پیش میاد ، سوال اول اینه که این ابزار ها و این فرایند چیه ؟ دوم اینکه کوچینگ به چه دردی میخوره ؟

در پاسخ به سوال اول " کوچینگ یک مهارت که شامل مجموعه تکنیک های کاربردی از مهارت های زندگی ، اصول مدیریت و فلسفه و روانشناسی هست ، در یادگیری کوچینگ میتوان به این موضوع دقت داشت که بیشترین مانور فرد بر روی مهارت های رشد فردی است ، و تمرکز بر روی نقاط قوت و تقویت چگالی رشد فردی برای بالا بردن بهره وری ماست.

و در پاسخ کوتاه به سوال دوم میتوانم بگویم ؛ هر انسانی به دنبال فطرت خودش به دنبال بهتر شدن و بهتر زیستن هست، بنابراین این مهارت (کوچینگ) به عنوان یک راه تضمین شده میتواند به ما کمک کند تا در مسیر درست قدم های سنجیده برداریم .

جوهان ویتمورنویسنده کتاب (کوچینگ برای عملکرد)در تعریف و بیان کوچینگ به زبان ساده می گوید : کوچینگ گشودن استعدادهای افراد برای به حداکثر رساندن قابلیت های آنان است. این جمله را چند بار بخوانید.

گالووی  نویسنده کتاب (بازی درونی تنیس) است. او به این شکل کوچینگ را تعریف می کند: کوچینگ به جای اینکه به افراد آموزش دهد، به آن ها کمک می کند تا خود یاد بگیرند.

پس به صورت جامع و خلاصه وار بیان میکنم :

زندگی انسان پر از چالش‌ها و تغییرات است، از روزهای اولیه تا لحظه‌ی آخر. در این سفر، ما به دنبال رسیدن به بهترین نسخه‌ی خودمان هستیم، از رشد شخصی تا موفقیت در کار و زندگی. اما آیا ما همیشه مهیا هستیم که بهترین خود را بیابیم؟ آیا ما همیشه درک و کنترل کامل زندگی خودمان را داریم؟ برای این که به بهترین خود برسیم و به زندگی‌ای موفق و شاد دست یابیم، به کمک کوچینگ نیاز داریم. کوچینگ یک فرایند همراه با یادگیری است که ما را از نقطه‌ی کنونی زندگی و کارمان به سمت هدف‌ها و آرزوهایمان هدایت می‌کند. این ابزار مدرن و قدرتمند ما را در ایجاد تغییرات مثبت، توسعه مهارت‌های فردی و دستیابی به اهداف کمک می‌کند.

 

چرا ما به کوچینگ نیاز داریم ؟

از وقتی که ادمیزاد متولد میشود، در مسیر زندگی به دنبال رسیدن به موفقیت ، بدست آوردن زیبایی ها و همینطور جذب خوبی ها برای خودش است، از یادگرفتن اسم ها ، صحبت کردن ، غذا خوردن، تا مدرسه و بدست آوردن رتبه های برتر در مدرسه ، وارد دنیای شغل شدن ، ازدواج کردن ، همه جنبه های زندگی به صورت کامل دارای پوشش کاملی از تعالی طلبی یا همون میل به رشد کردن درون ما انسان هاست .بعضی از جنبه های زندگی مثل شغل ، کسب و کار ، زندگی مشترک، زندگی فردی ، نقاط حساسی هستند که  میتواند باعث ایجاد تغییرات ناگهانی در زندگی ما شود .

به همین علت ، معمولا ما همیشه تلاش میکنیم که حس بهتر ، استفاده از تجربه موفق دیگران ، استفاده از انرژی مثبت برای زندگی و ... را برای خودمان بسازیم ، تجربه همان عاملی است که بیشترین تاثیر را میگذارد. کوچینگ هم نوعی تجربه نگاری در کنار مهارت است که ما را در مسیر صحیح رسیدن به موفقیت ، بدست آوردن خواسته ها و نیاز ها ، رسیدن به آرزو ها و رویاها را برای ما سهل میکند.

کوچینگ مانند یک راه بازکن ، یا شاید بهتره بگوییم یک قطب نما در ذهن و مسیر و روش ما تاثیر میگذارد تا به خواسته ها و موفقیت مود نظرمان برسیم .

کوچینگ روشی مناسب برای پیدا کردن پاسخ سوالات و ابهامات ذهنی ماست، کوچینگ یک روش تاثیر گذار برای تغییر در شیوه زندگی ماست. کوچینگ به کمک ابزارهای مدرن مدیریتی ، روش های روانشناسی ، تکنیک های منطقی و فلسفی و اصول سخنوری و مهارت های زندگی به ما کمک می کند تا بتوانیم در لحظات بحرانی زندگیمان ، به سلامت از مشکلات خارج شویم ، راه حل های مناسب پیدا کنیم ، اصول منطقی را یاد بگیریم و پایمان را در نقاطی بگذاریم که ما را سلامت از بحران های احتمالی خارج کند .

کوچینگ مانند همان مهارت های هست که یک کاپیتان روی کشتی دارد،مهارت هایی که ترکیب جامعی از علم و دانش و تجربه است و ما به کمک این مهارت ها میتوانیم نقطه های مختلف را در زندگی خودمان به بهترین حالت شناسایی کنیم.

همانطور که در مقالات دیگر هم گفتم مهارت های اصلی در کوچینگ شامل :  فعالانه گوش دادن،پرسشگری حرفه ای ،ارتباط موثر، بازتاب درست دادن ، همدلی کردن ،حمایتگری ، انتقال موثر تجربه ، توسعه فردی  هستند این مهارت ها میتواند نقطه های کور و سخت را در زندگی فردی شناسایی کند، آنها را انتخاب و گزینش کند و بر اساس این مهارت ها و تقویت نقاط مثبت مسیری دلنشین تر را برای کوچ شونده بسازد.

به عنوان مثال در کسب و کار کوچینگ میتواند به ما امکان افزایش تعاملات و رشد قطعی کسب و کار را بوجود بیاورد ؛ وقتی در یک نقطه خاص هستیم مثلا سطح فروشمان در یک عدد خاص قفل شده است ، کوچینگ به ما کمک می کند تا از این نقطه به روشی حرفه ای عبور کنیم و سطح فروش را بالا ببریم .

در بیان مزایایی که کوچینگ برای زندگی ما دارد موارد و مثال های زیادی وجود دارد ولی به صورت کلی برای شما میگویم کوچینگ باعث :

  1. کاهش افسردگی شغلی   2. افزایش بهره وری 3. افزایش ارتباطات 4.بهبود سلامت روان 5. افزایش میزان انتقاد پذیری و بالا رفتن شانس موفقیت خواهد شد.

پس نهایتا اینطور بیان میکنم :

کوچینگ به ما کمک می‌کند تا با دقت بیشتری به هدف‌ها و رویاهایمان بپردازیم و مسیری روشن‌تر برای دستیابی به آن‌ها پیدا کنیم. این فرایند به ما ابزارها و راهنمایی‌های لازم برای شناخت بهتر خود و افزایش بهره‌وری در زندگی می‌دهد. از طریق کوچینگ، ما می‌توانیم به طور فعال به مشکلات و چالش‌هایمان بپردازیم، الگوهای منفی را شکست دهیم و بهترین نسخه‌ی خود را شکل دهیم.

اما چطور کوچینگ این مزایا را می سازد ؟

مهارت ها و توانمندی های که در بطن کوچینگ قرارگرفته در حقیقت همان نیاز اساسی امروز نسل بشر است ، این توانمندی ها متاسفانه در زندگی ، مدرسه و امثالهم به درستی آموزش داده نمی شود؛ و معمولا باعث ایجاد شبکه های ارتباطی ضعیف شده .

بیش از 75 درصد از افراد جامعه توانایی برقراری ارتباط موثر را ندارند ، ارتباط موثر را میتوانید : پارتی ، دوستی یا هر چیزی که دلتان میخواهد نام گذاری کنید ولی در حقیقت ارتباط موثر برقرارکردن عامل ایجاد اکثر موفقیت های اجتماعی است.و در اینجا این مهارت بنیادین که در فرایند کوچینگ می آموزیم یا از آن استفاده می کنیم همان کلید واژه ای هست که مارا به مسیر اصلی رشد ارتباطاتمان میرساند.

یکی دیگر از مواردی که در جلمعه شاهد هستیم ؛ضعف کلیدی در شنیدن است، متاسفانه اکثرا افراد بسیاری هستند که با چالش اساسی درست نشنیدن مواجه هستند ، در هنگام گوش دادن به حرف های افراد آن ها را قضاوت میکنند، به جای گوش دادن به حرف ها بیشتر تمرکزشان را روی آماده کردن جواب میگذارند و حتی توجهشان به گوینده نیست و این عوامل میتواند ایجاد بازخورد را سست کرده و رسیدن به هدف را سخت کند در اینجاست که یادگیری کوچینگ یا بهره مندی از این مهارت ما را در مسیر درستی قرار می دهد تا با درست گوش دادن و حرفه ای تعامل برقرارکردن نتایجی که خودمان می خواهیم را بدست بیاوریم.

 

The Impact Of Coaching Backed By Data

آنچه در تصاویر مشاهده میکنیم ، نمودار ها و آمار تاثیر گذاری کوچینگ در مسیر رشد،موفقیت و بهبود است . این مسیر را میتوانیم به کمک یک کوچ حرفه ای هر روز بهتر کنیم و هربار قدم های موثرتری برداریم.

بنابراین ، در مسیر دستیابی به موفقیت و ایجاد شاخصه رشد فردی درون خودمان ، سازمانمان و حتی زندگی بهره مندی از این مهارت کاربردی بسیار الزام آور است.

تمام این دستاورد ها زمانی بوجود می آید که فرد خودش تمایل به رشد داشته باشد، زمینه های رشد را تجربه کرده باشد و امکان رشد را برای خودش بسازد. کوچینگ همانطور که گفته شد؛یک فرایند است و عوامل اصلی در این فرایند شخص کوچ شونده و کوچ هستند ، هرچه میزان تمایل کوچ شونده به رشد بیشتر باشد تعامل و همراهی او نیز با کوچش موثر تر خواهد بود .

این فرایند شامل ، آگاه سازی ، توانمندسازی ، همراهی و همدلی ، ایجاد چالش های رشد ، ایجاد توانایی شناخت درونی ، یافتن پاسخ ، برنامه ریزی و عملگرایی است. همه این عوامل در کنار هم موجب ایجاد یک سرعت مناسب در مسیر حرکت به سمت موفقیت می شود .

به شما پیشنهاد میکنم برای آنکه بیشتر با مفهوم این بخش آشنا بشوید خلاصه کتاب کوچینگ به شرط چاقو را که برای شما در پایین قرارداده ام دریافت کرده و مطالعه کنید .

کوچینگ این امکان را به ما می‌دهد که به طور موثرتری با موانع مواجه شویم و به راحتی از آن‌ها عبور کنیم. این فرآیند باعث افزایش مهارت‌های موثرهایی مانند ارتباط موثر، تفکر کارآمد و حل مسائل است. کوچینگ، ما را در یادگیری روش‌های بهتر برای مدیریت زمان و انرژی کمک می‌کند و ما را به سمت یک زندگی موفق و متعادل هدایت می‌کند. این فرایند به ما اعتماد به نفس بیشتری می‌دهد و ما را در مسیری رو به رشد و پیشرفت قرار می‌دهد.

فروردین 1403

 

 

 

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی