وبلاگ رسمی رضاپودینه

🌐Reza Pudineh officialpage🌐

وبلاگ رسمی رضاپودینه

🌐Reza Pudineh officialpage🌐

محیطی برای دسترسی به محتوای تخصصی و آموزشی و تحلیلی

پیام های کوتاه

مهارت مذاکره در زندگی

مذاکره چیست؟

مذاکره شکلی از برقراری ارتباط با دیگران است که در آن به قانع کردن فرد مقابل می‌پردازیم و راهی است برای این‌که دیگران را متقاعد کنیم تا خواسته‌های ما را انجام دهند حال چه در زندگی فردی باشد و چه زندگی اجتماعی.

به گفته چستر کاراس: «چیزی که شایسته آن هستید را به دست نمی‌آورید، بلکه چیزی که برای آن مذاکره می‌کنید را از آنِ خود خواهید کرد

لازمه دانستن اهمیت مذاکره در چیست ؟

ما زمان‌هایی با دیگران مذاکره می‌کنیم که چیزی که می‌خواهیم و به آن نیاز داریم را نتوانیم به تنهایی به دست آوریم. به عبارت دیگر ما نیازمند فردی هستیم که در رسیدن به اهداف و خواسته‌ها ما را همراهی کند.

نوع دیگری از مذاکره نیز وجود دارد. زمان‌هایی که منافع‌مان توسط فرد دیگری در خطر بوده و باید با آن فرد برای بهبود بخشیدن به شرایط‌مان مذاکره کنیم.

برای رسیدن به موفقیت در تمام جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی خود باید فن مذاکره را بیاموزید. در ادامه دلایل اهمیت این مهارت مهم را برای‌تان نام خواهیم برد.

  1. رسیدن به آرامش

اگر بتوانید در زندگی شخصی و در کسب و کارتان مذاکره‌کننده خوبی باشید، بدون شک آرامش وصف‌نشدنی را تجربه خواهید کرد.

به این معنی که اگر در زندگی شخصی خود با همسر، فرزندان، والدین، خواهر، برادر، دوستان و هر کسی که با او هم‌صحبت می‌شوید، بتوانید به خوبی صحبت کنید و تمام خواسته‌ها و تمایلات‌تان را به‌طور واضح مطرح کنید، آرامش را تجربه خواهید کرد. اگر این مهارت را نیاموزید، اغلب صحبت‌های‌تان به دعوا و قهر تبدیل شده و طرف مقابل‌تان دچار سوءتفاهم می‌شود.

در محیط‌های کاری نیز باید بتوانید برای ترفیع گرفتن، بیان خواسته‌های خود، بیان نظرات و ایده‌هایی که دارید ،ارائه گزاشات ماهیانه و سالانه وبتوانید با همکاران و رییس خود مذاکره کنید. در غیر این صورت همیشه در ناراحتی و خشم به سر خواهید برد. زیرا از این مهارت برخوردار نیستید که با صحبت کردن شرایط خود را بهبود ببخشید.

  1. اهمیت مذاکره چیست : رسیدن به اهداف

برای این‌که بتوانید به اهدافی که در زندگی دارید به راحتی برسید، باید بتوانید با دیگران مذاکره موفقی داشته باشید. زیرا در راه رسیدن به اهداف‌تان به کمک، مشاوره و راهنمایی دیگران نیاز دارید و باید در این مسیر آموزش ببینید، پشتیبان مالی داشته باشید، از تجربه‌های دیگران استفاده کنید و… .

در حقیقت همان‌طور که در ابتدای مقاله به آن اشاره کردیم، همه ما تمام امکانات و توانایی‌های لازم برای رسیدن به اهداف را در اختیار نداریم و برای محقق ساختن آن‌ها باید بتوانیم به شکلی صحیح و اصولی با دیگران مذاکره کنیم.

در غیر این صورت افرادی که تنها و گوشه‌گیر هستند و تمایل چندانی به برقراری ارتباط با دیگران ندارند، باید افراد موفق‌تری نسبت به دیگران داشته باشند. در صورتی‌که همه ما می‌دانیم این‌طور نیست.

رضاپودینه مربی و مشلور کسب  و کار

  1. برقراری ارتباط موثر

برای برقراری ارتباط مؤثر با دیگران، چه نزدیکان و چه افراد غریبه، نیاز به یادگیری مهارت مذاکره دارید. زیرا سخن گفتن، بهترین و اصلی‌ترین گزینه برای برقراری ارتباط با دیگران است.

اگر نتوانید ارتباط درستی با دیگران از طریق مذاکره برقرار کنید:

  • به سودهای بزرگ در کسب و کارتان نخواهید رسید،
  • نمی‌توانید زندگی شخصی موفقی داشته باشید،
  • دوستان زیادی در اطراف‌تان نخواهید داشت،
  • کسی به خواسته‌های‌تان اهمیتی نخواهد داد،
  • به مرور زمان به فردی منزوی و گوشه‌گیر تبدیل می‌شوید،
  • و… .
  1. اهمیت مذاکره چیست : ارائه پایان‌نامه

مهارت مذاکره به شما کمک می‌کند تا بتوانید تمام ترس‌ها و استرس‌های خود را در جلسه دفاع از پایان‌نامه در دانشگاه کنار گذاشته و به بهترین شکل به دفاع از مقالات و پایان‌نامه‌های خود بپردازید.

دانشجوهای بسیار زیادی هستند که به دلیل جدی نگرفتن این مهارت، نتوانسته‌اند از تمام تحقیقاتی که ماه‌ها روی آن زمان گذاشته‌اند، دفاع کرده و نمره قابل قبولی کسب کنند.

از طرف دیگر نیز افرادی هستند که پایان‌نامه پربار و عالی ندارند اما به راحتی توانسته‌اند با فن مذاکره و دفاعی عالی، نظر اساتید را به کار خود جلب کرده و بالاترین نمره را دریافت کنند.

  1. موفقیت در مصاحبه‌های شغلی

برای موفقیت در مصاحبه شغلی و رسیدن به شغل مورد علاقه خود، نیاز دارید تا قبل از هر مهارتی، مهارت مذاکره را بیاموزید. افراد بسیاری هستند که از علم کامل برخوردار بوده ولی نتوانسته‌اند در مصاحبه‌های شغلی به موفقیت برسند و برعکس افرادی که بدون داشتن علم زیاد و مهارت کافی، تنها با تکیه بر مهارت مذاکره و فن بیان قوی توانسته‌اند مورد قبول واقع شوند.

رضاپودینه مربی و مشاور کسب و کار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی