وبلاگ رسمی رضاپودینه

🌐Reza Pudineh officialpage🌐

وبلاگ رسمی رضاپودینه

🌐Reza Pudineh officialpage🌐

محیطی برای دسترسی به محتوای تخصصی و آموزشی و تحلیلی

پیام های کوتاه

چگونه بر روی کارمان متمرکز باشیم؟

 

امروزه کسب‌وکار با سرعت فوق‌ العاده‌ای رو به ‌پیشرفت و حرکت است. با وجود اینکه تکنولوژی، ارتباطات و جمع‌آوری اطلاعات را راحت‌ تر کرده است اما باعث جایگزینی ماشین‌ ها و فن‌آوری ‌های پیشرفته‌ تکنولوژی به جای انسان شده است. استفاده از رباتیک به‌جای نیروی انسانی، اولین گزینه انتخاب برای هر سازمانی به شمار می‌ رود؛ که این موضوع باعث کاهش استفاده از توانایی ‌های انسان شده است. مدیران و سرمایه ‌داران ترجیح می‌ دهند یک ‌بار هزینه کرده و ربات‌ ها و ماشین‌ های گران‌ قیمت را خریداری کنند تا ماه ‌به ‌ماه به پرداخت دستمزد کارگران مجبور نباشند. این شیوه در طولانی‌ مدت به نفع آن‌ ها خواهد بود مگر این‌که نیروی انسانی مزایای ویژه‌ ای برای آن‌ ها داشته باشد. بنابراین یک حرفه‌ ای بیشتر از همیشه نیاز دارد که نه ‌تنها وظایفش را به‌ خوبی انجام دهد، بلکه بتواند آن را با روش های تمرکز کردن روی کار با حداکثر کارایی، دقت و خلاقیت به پایان برساند. برای انجام هر کاری در بالاترین سطح، انسان نیاز به‌ دقت و تمرکز کردن بر روی آن کار را دارد. بهترین نحوه‌ انجام هر کار و بهره‌ وری کامل از زمان این است که بتوانیم به ‌طور کامل حواس‌ مان را به تمرکز کردن روی کار خود اختصاص دهیم.
بالا بردن قدرت تمرکز یکی از چالش‌ های پیچیده‌ ای است که شما در حرفه‌ تان با آن مواجه می ‌شوید تا بتوانید به‌ طور کامل با مدیریت زمان وظایف ‌تان را به نحو احسنت انجام دهید.

در ادامه با ارائه‌ 10 تا از روش های تمرکز کردن روی کار به شما خواهیم گفت که چگونه به‌ جای حواس ‌پرتی ‌های کوچک و بزرگ با تمرکز کردن روی کارمان باعث افزایش قدرت تمرکز و بهره ‌وری در حرفه خود شویم.

  • با تمرکز روی کارهای کوتاه مدت شروع کنید
  • برای بهتر تمرکز کردن یک جای آرام انتخاب کنید
  • در ساعت‌ های نهاری ذهن‌ تان را آرام کنید
  • از استراحت‌ های کوتاه مدت غافل نشوید
  • روی کارتان تمرکز کنید نه روابط شخصی با همکاران
  • به تدریج خود را برای انجام کارهای مشکل آماده کنید
  • به خودتان پاداش بدهید
  • برای تمرکز روی کارتان افکار مثبت و منفی را تایید را رد کنید
  • روی یک کار متمرکز شوید اما آهسته و پیوسته پیش بروید
  • منفی بافی نکنید
  • با تمرکز روی کارهای کوتاه‌ مدت شروع کنید

 

تمرکز کردن شباهت بسیاری با وزنه‌ برداری دارد. شما می ‌توانید مهارت افزایش قدرت تمرکز را با تمرین کردن به دست آورید. به این شکل که، با وزنه ‌های سبک شروع کنید. یعنی ابتدا از ساعت‌ های کم و کوتاه و وظایف کوچک شروع کنید. برای مثال از نیم ساعت تمرکز کردن شروع کنید، به ‌طوری‌ که در این نیم ساعت خود را متعهد کنید که به هیچ ‌چیز دیگر فکر نکنید و با افکار مزاحم مبارزه کنید. هرگاه توانستید نیم ساعت به این شکل سپری کنید و فقط به تمرکز کردن روی کارتان بپردازید، آن زمان است که می‌ توانید به سراغ پروژه ‌های بزرگ‌ تر و زمان ‌های طولانی ‌تر بروید. به این شکل، عضله‌ های تمرکزتان انعطاف‌ پذیر شده و موجب افزایش قدرت تمرکز می‌ شود.

برای بهتر تمرکز کردن یک جای آرام انتخاب کنید

سروصدای محیط اطراف می ‌تواند شما را منحرف کند و باعث کاهش تمرکز شما شود، که در نتیجه موجب افت کیفیت مدیریت زمان و بهره ‌وری شما خواهد شد. هرگاه نیاز به تمرکز کردن دارید، به دنبال یک مکان آرام باشید و اگر یک پروژه بسیار حساس در دست دارید، بهتر است یک روز آرام را انتخاب کنید تا موجب بالا بردن قدرت تمرکز بر روی کار خود شوید.

 

رضاپودینه مربی و مشاور کسب و کار

در ساعت ‌های نهاری ذهن‌ تان را آرام کنید

در ساعت نهار ذهن ‌تان را از هرگونه فکری خالی کرده و آسوده‌ خاطر از نهارتان لذت ببرید. سعی کنید نهارتان را در کنار دیگران صرف کنید تا حواس ‌تان برای ساعتی از کار پرت شود. ذهن شما به این استراحت نیاز دارد وگرنه تمرکز کردن روی کار برای‌ تان غیرممکن خواهد شد. هم ‌چنین سعی نکنید ساعت نهارتان را به تعویق بی‌ اندازید زیرا این کار فقط موجب حواس‌ پرتی شما خواهد شد. هنگامی‌که معده‌ انسان خالی می ‌شود، مغز فقط به غذا خواهد اندیشید و اجازه‌ هرگونه تمرکز کردن را از شما صلب خواهد کرد.

از استراحت ‌های کوتاه مدت غافل نشوید

اگر در یک محیط تولیدی کار می ‌کنید و فعالیت بدنی بالایی داری باید بدانید که بیشتر از ۸ تا ۱۰ ساعت قادر به انجام کار مفید نخواهید بود. اگر نیازمند تمرکز کردن برای مدت ‌زمان طولانی هستید و می ‌خواهید نتیجه‌ بهتری بگیرید، برای بهره ‌وری بیشتر می‌ توانید کمی شدت کار خود را زیاد کنید اما در بین آن وقفه ایجاد کنید. ذهن انسان می‌ تواند بین ۹۰ تا ۱۲۰ دقیقه بدون هیچ استراحتی پردازش کند. به‌ عنوان‌ مثال بعد از هر ۵/۱ ساعت کار فشرده یک ربع زمان استراحت به خود اختصاص دهید. این‌گونه موجب افزایش قدرت تمرکز خودخواهی شد و در کارهای ‌تان بهره ‌وری بیشتری خواهید داشت.

روی کارتان تمرکز کنید نه روابط شخصی با همکاران

برای کارمند مولدی که قصد دارد مولد باشد، محل کار می‌ تواند به یک میدان مین تبدیل شود. تعامل شخصی با دیگران بدون ایجاد درگیری، برچسب خوردن و تولید شایعات غیرممکن است. درگیر شدن با هر یک از موارد ذکر شده می ‌تواند تا مدت‌ ها ذهن شما را مشغول کند و مانع از تمرکز کردن روی کارتان شود اما یک‌ راه مطمئن برای مقابله با این مسئله وجود دارد.
طبق برنامه‌ روزانه‌ خود عمل کنید و خود را درگیر معاشرت‌ های شخصی و غیرکاری نکنید. برای فهماندن این موضوع به دیگر همکاران ‌تان هم می ‌توانید چیزی شبیه مزاحم نشوید روی میز یا اتاقک خود قرار دهید و یا اگر در کارتان نیاز به ارتباط با دیگر همکاران ‌تان دارید برای جلوگیری از هرگونه اتلاف وقت، از پیام‌ های صوتی، ایمیل و راه ‌های مشابه استفاده کنید. این‌گونه مدیریت زمان در دست‌ تان خواهد ماند. ممانعت از ارتباطات غیرضروری موجب افزایش قدرت تمرکز در شما خواهد شد.

به تدریج خود را برای انجام کارهای مشکل آماده کنید

انجام کارهای سخت می ‌تواند شما را تبدیل به فولاد آبدیده کند. با انجام این‌گونه کارها خود را به چالش بکشید و باعث افزایش قدرت تمرکز و توانایی ‌های خود شوید. به این شکل شما بر روی توانایی‌ هایتان سرمایه‌گذاری می ‌کنید و سطح خود را بالا می ‌برید.

بزرگ ‌ترین چالش زندگی این است که بتوانیم متمرکز باشیم.

در جایی که رقابت بسیاری وجود دارد، تنها نشان برتری متمرکز بودن روی کار است.

پاداش دادن به خود از روش های تمرکز کردن روی کار

استفاده از روش ارائه پاداش، در هر شرایطی موثر است. هرگاه کاری را به‌درستی و با تمرکز کردن بالا انجام دادید و بهترین بهره ‌وری را داشتید خودتان را به یک رستوران دعوت کنید و برای خود خرید کنید. این ‌گونه حس رضایت از خودتان بالا می‌ برید که این حس تاثیر به سزایی در عملکردتان دارد.

 

رضاپودینه مربی و مشاور کسب و کار

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی